Despre Hackathon

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) lansează cea de-a șaptea ediţie a Hackathonului media „Puterea a cincea”, care se va desfăşura în perioada 25-27 iunie 2021 în format online. În acest an, CJI invită să participe la hackathon redacțiile din Republica Moldova care doresc să-și îmbunătățească interacțiunea cu publicul. Instituțiile mass-media sunt încurajate să propună idei de instrumente online, prin care să interacționeze eficient cu consumatorii de media. Echipele câștigătoare vor integra instrumentele create pe platformele lor.

De ce este importantă interacțiunea cu publicul?

Comunicarea cu consumatorii de media este o componentă esențială pentru orice instituție de presă, fapt care le ajută să simtă pulsul auditoriului. De-a lungul ultimilor două decenii, instituțiile de presă și noile tehnologii au făcut „echipă” bună în acest sens, iar în rezultat, instituțiile media reprezintă, astăzi, mai mult decât informare. Acestea au devenit platforme de interacțiune directă cu consumatorii de media, prin care reușim să aflăm care sunt preferințele lor în materie de informare. 

Experiența demonstrează că o instituție de presă care are o comunicare și o interacțiune eficientă cu publicul său are mai multe șanse de reușită. Pentru că își cunoaște mai bine cititorul/urmăritorul, profilul și interesele acestuia, instituția de presă își poate ajusta conținutul în funcție de interesul consumatorului său de media. 

Iată de ce, pentru a ajuta instituțiile de presă să mențină un dialog direct și permanent cu cititorul, invităm redacțiile din Republica Moldova să participe la ediția din acest an a hackathonului și să creeze instrumente online, prin care să-și faciliteze interacțiunea cu auditoriul.  

Echipele redacționale vor avea la dispoziţie două zile pentru dezvoltarea proiectelor şi prezentarea produselor demo.

La eveniment se pot înscrie doar redacțiile media din Republica Moldova, care pot coopta în echipa lor și specialiști IT din afară, în cazul în care aceștia nu se regăsesc în componența instituției de presă. Echipele se vor înregistra pentru participare cu o idee de proiect, iar CJI îşi rezervă dreptul de a preselecta echipele în funcție de ideile înscrie la concurs. Ideile de proiect trebuie să corespundă scopului şi temei evenimentului anunţate de organizatori. Ideile rămân confidenţiale până la anunţarea lor oficială şi nu vor fi făcute publice de organizatori fără consimţământul expres al echipelor.

Pe durata hackathonului, experţii şi mentorii invitaţi vor oferi echipelor consultanţă şi expertiză în format online pentru a-şi dezvolta proiectele.

Cinci echipe desemnate câştigătoare de juriu vor beneficia de granturi pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor. Instrumentele online vor fi integrate pe plaformele instituțiilor media câștigătoare, dar ideile vor putea fi utilizate la dorință și de alte redacții.

Formatul evenimentului:

Pe 25 iunie, va avea loc deschiderea evenimentului în format online, unde echipele înscrise în concurs vor face cunoştinţă cu experţii şi mentorii şi vor avea posibilitatea să-şi prezinte ideile de proiecte, într-un format prestabilit (maxim 3 minute). Tot în prima zi, cinci experţi vor face prezentări şi master-class-uri pe teme precum: forme de interacțiune cu consumatorii de media, formarea unei comunități fidele de cititori, platforme de interacțiune cu publicul, cum cunoaștem preferințele auditoriului, cum media și publicul ajung să împărtășească aceleași idei etc. 

Pe 26 iunie, echipele vor demara lucrul la proiecte, fiind asistați de la distanţă de mentori.

În a treia zi de hackathon, 27 iunie, echipele vor continua lucrul la dezvoltarea proiectelor, cu ajutorul mentorilor. La sfârşitul zilei, proiectele demo vor fi definitivate, iar prezentările finale, care nu vor depăşi 5 minute, vor fi pregătite conform formatului pus la dispoziţie de organizatori.

La finalul hackathonului 5 proiecte vor fi desemnate câştigătoare.

IMPORTANT! CJI va pune la dispoziţia echipelor participante, mentorilor, experţilor şi membrilor juriului o platformă online pentru a asigura o comunicare eficientă pe tot parcursul evenimentului.

Exemple de proiecte care pot fi dezvoltate la hackathonul „Puterea a cincea”, ediția a VII-a:

  • – aplicaţii prin care cititorii pot atenționa redacțiile asupra conținuturilor false din media;
  • – instrumente online prin care consumatorii de media pot contribui la identificarea cazurilor de corupție, cazurilor de încălcare a drepturilor omului;
  • – aplicații prin care cititorii pot sesiza o problemă;
  • – alte idei inovatoare şi relevante care pot facilita interacțiunea cu cititorii.

Reguli de participare:

  1. Participarea la hackathon este gratuită, dar cu preînregistrare. Pentru a fi admişi la etapa de preselectare, echipele, care vor reprezenta instituții media, urmează să descrie în câteva propoziţii ideea proiectului. 
  2. Formularul de înregistrare trebuie să fie completat până la data de 18 iunie 2021.
  3. În prima zi de hackathon, echipele vor avea posibilitatea să-şi prezinte ideile cu care s-au înscris la eveniment (opţional). În ultima zi de hackathon, echipele vor prezenta proiectele dezvoltate şi variantele demo ale acestora (obligatoriu). Prezentările trebuie să dureze maximum 5 minute, în formatul pus la dispoziţie de organizatori. 
  4. Proiectele trebuie să corespundă următoarelor criterii: a) să prezinte aplicații/platforme care să faciliteze interacțiunea instituțiilor de presă cu consumatorii de media; b) să nu fie realizate cu suportul unui partid politic sau să promoveze curente politice.
  5. În cazul în care ideile nu corespund criteriilor enumerate mai sus, acestea nu vor fi înregistrate.
  6. Autorii ideilor înscrise în proiect care vor dori să le prezinte în prima zi vor pregăti prezentările înainte de începerea hackathonului.
  7. Participarea la hackathon presupune implicarea pe parcursul celor trei zile de eveniment. Vă rugăm să vă planificaţi timpul corespunzător.
  8. În baza prezentării proiectelor în ultima zi de hackathon, un juriu independent va alege cele cinci echipe câştigătoare. Acestea vor fi selectate în funcţie de numărul voturilor acumulate, în baza criteriilor de evaluare.
  9. Câştigătorii granturilor vor semna contracte prin care se vor obliga să implementeze proiectele dezvoltate, în baza unor condiţii prestabilite. Contractele de grant vor fi semnate de Centrul pentru Jurnalism Independent cu persoane juridice (organizații neguvernamentale, firme etc.). Granturile vor fi acordate în două tranşe.

IMPORTANT! Aplicaţiile şi instrumentele elaborate trebuie să se încadreze în limita bugetului oferit.

Hackathonul „Puterea a cincea” este un eveniment deschis/public. CJI își rezervă dreptul să publice tot ce se va realiza în timpul evenimentului, inclusiv prezentările finale. Prezentările online ale experţilor vor fi transmise live.

Criterii de evaluare a proiectelor:

  1. Utilitate
    •  – Importanţa problemei abordate.
    •  – Oferirea de soluţii viabile pentru problema abordată.
  2. Proiectul este realizabil
    •  – Proiectele trebuie să propună soluţii concrete şi care pot fi realizate într-un termen real şi cu un buget rezonabil.
  3. Componenta IT/inovaţia – în ce măsură proiectul implică noile tehnologii.
  4. Progresul atins de echipă în timpul hackathonului.

Premii:

Cinci granturi a câte 5.000 dolari vor fi oferite de CJI la hackathonul media, ediția 2021, desfășurat în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova” (MEDIA-M) finanţat de USAID, UK și implementat de Internews în Moldova.

Organizatori: Centrul pentru Jurnalism Independent

Evenimentul se va desfăşura în format online.

Înregistrarea la eveniment se face aici.